Квест «У пошуках хімічних скарбів»
11 клас
Правила квесту
У квесті беруть участь 3 команди по 5-7 учнів. Учасники отримують маршрутну карту, де вказана послідовність проходження пунктів із завданнями. На кожному пункті призначення вони отримують
1) бали за виконання завдання,
2) частину підказки (літеру) для знаходження скарбу.
Переможе команда, яка набере максимальну кількість балів і перша виконає всі завдання, знайде "скарб".
Пункти призначення доцільно розмістити у різних частинах класної кімнати або у різних кабінетах (за можливістю)
Маршрутна карта
Команда |
Пункт призначення |
|||||
1 |
«Класифі-кація» |
«Тема» |
«Задачна» |
«Історич-на» |
«Практич-на» |
«Експери-ментальна» |
2 |
«Тема» |
«Класифіка-ція» |
«Практич-на» |
«Експери-ментальна» |
«Задачна» |
«Історична» |
3 |
«Історич-на» |
«Експери-ментальна» |
«Класи-фікація» |
«Практич-на» |
«Тема» |
«Задачна» |
Станція «Історична»
Команда витягує жеребок, який визначає завдання, яке потрібно виконати.
Максимальна кількість балів за цей етап – 3 бали (якщо гравці впізнають елемент за першою підказкою – 3 бали, за другою підказкою – 2 бали, за 3 підказкою – 1 бал).
Елемент №1.
1) Наполеон Бонапарт - один з найвідоміших полководців, імператор Франції XIX століття, помер у віці 51 року від страшного болю у шлунку. За однією з версій, причиною його смерті було отруєння певним хімічним елементом, назвіть його.
2) Цей хімічний елемент використовувався вперше для боротьби з гризунами, тому в нього така назва.
3) Протонне число загаданого хімічного елемента – 33.
(хімічний елемент Арсен – речовина миш’як)
Елемент №2.
1) Римська імперія була однією з наймогутніших у світі, проте проіснувала вона недовго. Однією з причин її занепаду вчені називають отруєння жителів хімічною речовиною, з якої у Стародавньому Римі робили водопровідні труби, посуд, косметику. Що це за речовина?
2) Відомий цей елемент понад 8 тис. р. Алхіміки присвоїли йому знак Сатурна, а з 19 століття він став основою куль для вогнепальної зброї.
3) Сьогодні з цього металічного елемента виготовляють захисні екрани, крізь які не проникає радіація.
(хімічний елемент Плюмбум – речовина свинець)
Елемент №3.
1) У 1912 році дослідник Роберт Скотт вирушив підкоряти Південний полюс, однак він і вся його експедиція загинули. Причиною їх загибелі стало те, що вони зберігали пальне в бляшанках, запаяних металом, який на морозі перетворився з пластичного стану в кристалічний і розсипався, а вміст бляшанок витік. Що це був за метал? Що з ним відбулося?
2) Цей метал разом з міддю є основою бронзи, винайдення якої стало передумовою розквіту Бронзової ери (3 тис до н.е. – 1 тис. до н. е.).
3) Ганс Крістіан Андерсен згадав про цей метал у своїй казці.
(хімічний елемент Станум – речовина олово, явище – перехід з однієї алотропної форми в іншу)
Станція «Математична»
Команда витягує жеребок, який визначає завдання, яке потрібно виконати.
Максимальна кількість балів - 5.
Задача 1.
Обчисліть число атомів Карбону у найбільшому у світі алмазі Куллінан, маса якого становить 3107 карат (1 карат = 0,2 г). (кількість атомів - 312·1023)
Задача 2.
Обчисліть масу кисню, який міститься у класній кімнаті об’ємом 180 м3 (51,4 кг)
Задача 3.
Найбільшою перлиною є перлина Аллаха масою 6,34 кг, її вартість біля 40 млн. доларів. Яку масу нітратної кислоти потрібно взяти, щоб її розчинити? (8 кг)
Станція «Класифікація»
Команди отримують бланк із зашифрованим словом.
Завдання для команд: визначити, до якого класу належить кожна з наведених речовин, з відповідних букв скласти назву зашифрованої хімічної сполуки, записати правильно хімічну формулу цієї речовини.
Максимальна кількість балів за цей етап – 5.
№ |
Формули речовин |
Основні класи неорганічних речовин |
|||
Оксид |
Кислота |
Основа |
Сіль |
||
1 |
Al(OH)3 |
м |
п |
к |
о |
2 |
H2S |
т |
а |
р |
е |
3 |
KNO3 |
в |
п |
р |
л |
4 |
Ba(OH)2 |
т |
р |
ь |
н |
5 |
Al2(SO4)3 |
о |
р |
а |
ц |
6 |
H2SiO3 |
п |
і |
л |
д |
7 |
P2O5 |
й |
в |
у |
м |
8 |
HCN |
а |
г |
к |
н |
9 |
CH3COONa |
т |
р |
н |
і |
10 |
SeO3 |
д |
а |
у |
к |
11 |
KMnO4 |
ц |
к |
а |
р |
12 |
Fe(OH)3 |
л |
д |
о |
ж |
13 |
H3BO3 |
д |
г |
ш |
щ |
14 |
NaHCO3 |
в |
а |
п |
е |
15 |
H2CrO4 |
у |
н |
к |
н |
16 |
PbS |
ц |
у |
а |
с |
17 |
Fe3O4 |
у |
к |
п |
р |
18 |
HCOOK |
ч |
в |
у |
л |
19 |
V2O5 |
ь |
ц |
ф |
п |
20 |
CH3COOH |
о |
ф |
г |
л |
21 |
C17H35COONa |
д |
б |
р |
а |
22 |
H2SO4 |
н |
т |
о |
т |
Ключ:
№ |
Формули речовин |
Основні класи неорганічних речовин |
|||
Оксид |
Кислота |
Основа |
Сіль |
||
1 |
Al(OH)3 |
м |
п |
к |
о |
2 |
H2S |
т |
а |
р |
е |
3 |
KNO3 |
в |
п |
р |
л |
4 |
Ba(OH)2 |
т |
р |
ь |
н |
5 |
Al2(SO4)3 |
о |
р |
а |
ц |
6 |
H2SiO3 |
п |
і |
л |
д |
7 |
P2O5 |
й |
в |
у |
м |
8 |
HCN |
а |
г |
к |
н |
9 |
CH3COONa |
т |
р |
н |
і |
10 |
SeO3 |
д |
а |
у |
к |
11 |
KMnO4 |
ц |
к |
а |
р |
12 |
Fe(OH)3 |
л |
д |
о |
ж |
13 |
H3BO3 |
д |
г |
ш |
щ |
14 |
NaHCO3 |
в |
а |
п |
е |
15 |
H2CrO4 |
у |
н |
к |
н |
16 |
PbS |
ц |
у |
а |
с |
17 |
Fe3O4 |
у |
к |
п |
р |
18 |
HCOOK |
ч |
в |
у |
л |
19 |
V2O5 |
ь |
ц |
ф |
п |
20 |
CH3COOH |
о |
ф |
г |
л |
21 |
C17H35COONa |
д |
б |
р |
а |
22 |
H2SO4 |
н |
т |
о |
т |
Відповідь: кальцій гідрогенсульфат - Ca(HSO4)2
Станція «Експериментальна»
Кожна команда витягує жеребок, який визначає завдання, яке потрібно виконати. Учні отримують необхідний набір реактивів та обладнання.
Їм потрібно правильно продумати план досліду, виконати його і пояснити результати.
Максимальна кількість балів за цей етап – 6.
Завдання 1.
Визначити за допомогою універсального індикатора середовище та рН у таких солях: натрій сульфід, натрій сульфат, алюміній хлорид.
Результати дослідів пояснити, навести формули названих сполук.
Завдання 2.
Здійснити експериментально перетворення, скласти до них рівняння реакцій:
Fe → FeCl2 →Fe(OH)2 → FeSO4
Завдання 3.
Експериментально відрізнити водні розчини наступних речовин, де можливо скласти рівняння проведених реакцій: ВaCl2, FeSO4, H2SO4.
Станція «Тема»
Команда витягує жеребок, який визначає тему запитань.
Максимальна кількість балів – 10. Час для проходження станції – 3 хв.
Тема «Метали»
1. Метал, який викликає «лихоманку» (золото)
2. Йони цього металічного елементу знищують хвороботворні бактерії (срібло)
3. Метал, який зустрічається не тільки на Землі, а й у космосі у метеоритах (залізо)
4. Червонуватий метал – основа бронзи (мідь)
5. Метал, який називають «крилатим» (алюміній)
6. Єдиний метал, що є рідиною за нормальних умов (ртуть).
7. Якого металічного елементу найбільше в організмі людини? (Кальцій)
8. Метал з найвищою температурою плавлення, назва якого перекладається як «вовча паща» (Вольфрам)
9. Метал, алхімічним символом якого є Сонце (золото)
10. Металічний елемент, що зумовлює зелене забарвлення листків (Магній)
Тема «Неметали»
1. Світло-зелений газоподібний неметал (Хлор)
2. Хімічний елемент, який є основою органічних речовин (Карбон)
3. Найактивніший неметал (Фтор)
4. Елемент, завдяки якому на цвинтарях виникають «блукаючі вогники» (Фосфор)
5. Найпоширеніший ( за масою) хімічний елемент на планеті (Оксиген)
6. Назва цього елемента означає «нежиттєвий» (Азот)
7. Хімічний елемент, який виявлений на Сонці та названий на його честь (Гелій)
8. Елемент, різновидами якого є алмаз та графіт (Карбон)
9. Елемент – основа земної кори, піску, глини (Силіцій)
10. Газ, «народжений з блискавки» (Озон)
Тема «Періодичний закон і будова атома»
1. Автор планетарної моделі будови атома (Резерфорд)
2. Електронейтральна частинка атома (нейтрон)
3. Хімічний зв'язок у вуглекислому газі (ковалентний полярний)
4. Частинка, яка утворюється після втрати атомом електрона (катіон)
5. Максимальна валентність Флуору (1)
6. Скільки електронів містить йон Al3+ ? (10)
7. Тип кристалічної гратки нашатирного спирту (молекулярна)
8. Який енергетичний рівень та підрівень заповнюється у атомі після 3р рівня? (4s)
9. Тип хімічного зв’язку у озону (ковалентний неполярний)
10. Мінімальний ступінь окиснення Фосфору (-3)
Станція «Практична»
Команди вибирають закриту коробочку без етикетки, в якій міститься певна речовина.
Завдання: запропонувати максимальну кількість галузей використання (в побуті, промисловості, нетрадиційних сферах) речовини, яка знаходиться у даній коробочці.
Запропоновані речовини:
Кухонна сіль
Алюміній
Вуглець
Максимальна кількість балів за цей етап – 5.
Підведення підсумків квесту.
Кожна команда на кожній станції, окрім балів після успішного виконання завдання, отримує свою літеру, з яких в результаті повинна скласти слово, що є підказкою для знаходження скарбу
Набір літер для команд
1 – ша команда |
2 – га команда |
3 – тя команда |
А |
Г |
О |
К |
Т |
І |
С |
І |
З |
У |
А |
Л |
М |
Н |
А |
Л |
М |
З |
Відповіді: лакмус, магніт, залізо
Розшифрувавши слово, кожна команда у відповідному місці (попередньо в класі варто продумати місце, яке асоціюється з термінами - стенд «Забарвлення індикаторів», моделі чи обладнання із заліза, компас чи домашній магніт) знаходить коробочку із відповідним «скарбом» (у коробочку можна покласти символічні призи для команди: кілька смужок універсального індикатору для домашнього експерименту, залізний брелок, сувенірний магнітик).
Команда – переможець на основі зароблених балів отримує відповідні оцінки за проходження квесту.
Оцінний бланк
Ко-ман-да |
Пункт призначення |
|
|||||
1 |
«Класифі-кація» |
«Тема» |
«Задач-на» |
«Історич-на» |
«Прак-тична» |
«Експеримен-тальна» |
Сума балів |
бали |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
«Тема» |
«Класифі-кація» |
«Практич-на» |
«Експе-римен-тальна» |
«Задач-на» |
«Історична» |
Сума балів |
бали |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
«Історич-на» |
«Експери-ментальна» |
«Класи-фікація» |
«Практич-на» |
«Тема» |
«Задач-на» |
Сума балів |
бали |
|
|
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар